29 augustus 2019

Stichting Eddie in de krant

Vandaag heeft het Eindhovens Dagblad aandacht besteed aan Stichting Eddie middels een leuk artikel:

Stichting Eddie Oirschot: ‘Reacties geven zoveel energie’

OIRSCHOT – De Oirschotse Stichting Eddie probeert kinderen van ouders met een smalle beurs een leuke dag te bezorgen. ,,Er is behoefte aan.”

Frank van den Heuvel 29-08-19, 10:31 – Bron: ED

De eerste activiteit sloeg meteen aan. Liefst 55 kinderen gingen op 17 juli mee naar het Biobest Theater in Best voor een avondje naar de film. ,,Dat geeft toch wel aan dat er behoefte aan is”, zegt Koen van Hout. ,,De bioscoopactie hebben we samen opgestart met de Voedselbank Best-Oirschot-Son. Toen we daar afspraken over maakten, vierde ik toevallig mijn verjaardag. Ik zei: dit is het mooiste cadeau dat ik me kon wensen.”

Koen van Hout en zijn vrouw Carlijn zijn de gezichten achter de stichting Eddie, die deze zomer het levenslicht zag. De stichting probeert kinderen van ouders met een smalle beurs een leuke dag of avond te bezorgen. Door een keer met z’n allen naar de film te gaan, door kinderen te laten meedoen aan een (betaald) voetbalkamp, of bijvoorbeeld met een dagje naar een pretpark.

De organisatie staat nog maar net op poten. Koen en Carlijn hebben assistentie gekregen van Koens oom Henk van Hout, die al even enthousiast is als het stel. Het idee om een stichting op te richten kwam min of meer spontaan tot stand. Koen van Hout raakte al eerder geïnspireerd door Sander de Kramer, de journalist en presentator die bekend staat om zijn sociaal bewogen werk in binnen- en buitenland. ,,Ik was bijvoorbeeld onder de indruk van zijn actie om weeskinderen eigenhandig uit de diamantmijnen in Sierra Leone te halen. Sinds Carlijn en ik zelf kinderen hebben, vind ik het sowieso moeilijk om te zien: kinderen die ziek zijn of met wie het niet goed gaat. Zo kwamen Carlijn en ik erop om ook zelf iets te doen.”

Behapbaar

Het eerste idee was om kinderen in het buitenland te helpen. ,,Maar dat was een te grote stap. We willen het graag behapbaar houden.” Dat is het geval met Stichting Eddie, vernoemd naar de lievelingsknuffel van zoon Tigo. Sinds een paar weken is de website in de lucht en er hebben zich al meerdere donateurs gemeld. ,,Dat heeft ons positief verrast”, vertelt Henk van Hout. ,,Het zijn zowel bedrijven als particulieren. Met bedragen tussen de 10 euro en een paar honderd euro. In twee weken staan we al op 2000 euro. Dat is toch al een mooi bedrag, waar je echt al iets mee kunt.”

Want de stichting heeft zich nog niet echt geprofileerd. Maar zal dat ook niet gaan doen. ,,Je ziet ons niet snel langs de deur gaan”, zegt Koen van Hout. ,,We willen mensen niet pushen. Je hoopt dat mensen bekend raken met de stichting en op basis daarvan besluiten ons te steunen, geheel vrijblijvend.”

Stichting Eddie richt zich op kinderen die het niet breed hebben, maar screent zelf niet of de ouders daadwerkelijk rond het sociaal minimum zitten. Daarom is samenwerking gezocht met instanties die dat wel goed in beeld hebben. Carlijn: ,,Via de Voedselbank, of bijvoorbeeld de stichting Charitas, kunnen we de kinderen die we zoeken goed bereiken.”

Koen, Carlijn en Henk van Hout willen niet te hoogdravend klinken. ,,Maak het niet te groot”, zegt Koen. ,,Ik ben ondernemer (eigenaar van adviesbureau Orbis, red.) en vind het gewoon leuk om hier iets mee te doen. Er ontstaat zoveel enthousiasme.” Carlijn: ,,De reacties zijn zo positief, zo hartverwarmend, die geven je de energie om weer de volgende stap te zetten.”

Bron: www.ed.nl